Fler projekt

Hjärnstorm

Delaktighet: workshop och föreläsning

Hjärnstorm

Delaktighet: workshop och föreläsning

Hjärnstorm är ett samlande designverktyg för att inventera, kartlägga, och skärskåda verksamheter och projekt, och på så vis skapa infrastruktur för kontinuerlig och verklig delaktighet! Att tillsammans få vända och vrida på såväl befintliga situationer som framtida ambitioner ger oss möjligheten att formulera konkreta målsättningar och  tillgängliga tillvägagångssätt. Vi använder designverktyg som gör materialet lekfullt, lättanvänt och inkluderande.

Studio Goja föreläser och arrangerar workshops för de vuxna som jobbar direkt eller indirekt med barn och unga, och frågor som berör yngre målgrupper.

 

Skicka ett mejl till hej@studiogoja.se för priser och bokningar
Ladda ned vårt infoblad här.

Minimera

Designrådet

Delaktighet inom konst och design

Designrådet

Delaktighet inom konst och design

Designrådet är ett tillfälligt sammansatt barn- och ungdomsråd. Rådets fokus ligger på frågor gällande utveckling och formgivning av skolmiljöer och det offentliga rummet, konst, stadsplanering och  kulturverksamheter.

Minimera

och här finns allt vi behöver

Konstnärlig Gestaltning

och här finns allt vi behöver

Konstnärlig Gestaltning

I Sjöparken i Vegby står det lekbara verket och här finns allt vi behöver. Som titeln antyder så kopplar konstverket ihop med ytterligare en gestaltning, som huserar i Vegby skola. De två konstverken kom till genom en process där eleverna på skolan varit delaktiga sedan förundersökningen ägde rum. De har delat med sig av berättelser, minnen, visioner och ovärderlig geografikunskap, som lett fram till en kartläggning av den lilla byn Vegby ur barnens egna perspektiv.

 

Här har konsten lånat färg och uttryck från verket i skolan, men formen är lånad av de stolar som eleverna sitter på i sitt klassrum – uppställda varannan framåt och varannan bakåt, så att bästisar kan mötas och vara i exakt läge för att prata om livet och viska hemlisar. Verket är vävt av umgänge, lek, balansgång och kojkrypande, för att återskapa allt som barnen berättat att parken är till för. Med perfekt utsikt över sjön och uppsikt över liv och rörelse i parken.

 

Material: 3mm formbockad och pulverlackerad plåt på betongfundament.

Minimera

Den är inte perfekt, men den är vårt hem

Konstnärlig Gestaltning

Den är inte perfekt, men den är vårt hem

Konstnärlig Gestaltning

Konstverkets titel Den är inte perfekt, men den är vårt hem, syftar på platsen som eleverna ägnat nära två år åt att utforska, beskriva, visualisera och kartlägga: Vegby.

 

Den är en hyllning till det vardagliga och vanliga, det trygga, traditionella och ibland tråkiga. Det vi upptäckte är att under varje trist sten och upptrampad stig döljer sig minnen av äventyr och utflykter, berättelser om vänskap och konflikter, urgamla legender, anekdoter, och visioner. Över den kalla sjön sträcker sig regnbågarna som flyktiga påminnelser om magi, och i Klevagrottan glittrar bergskristaller som blinkningar till upptäckaren.

 

Studio Goja började arbeta ihop med eleverna på Vegby skola i skapande skola-projektet Vi i Vegby under vårvintern 2023. Under projektet gjordes en förundersökning av barnens platser och vardag. Projektets syfte var att ta fram ett underlag åt den eller de konstnärer som småningom skulle få uppdraget att skapa konst åt matsalen på Vegby skola, samt till Sjöparken.

 

När förundersökningen var klar och det var dags att lämna den vidare, så kunde vi inte riktigt släppa taget. Vi var för investerade. Studio Goja sökte och fick uppdraget, vilket tillät oss att återvända till barnen på skolan för ett fördjupande arbete med att samskapa den konst som skulle få sitt för alltid-hem i deras matsal och by. I det här skedet utforskade vi frågeställningar om vad konsten ska förmedla. Vad vill konsten säga?!

 

Vi landade i att konsten i matsalen hade en mängd berättelser att bära och förmedla. Hundratals faktiskt. Med tanke på placeringen – ett rum där samtliga barn vistas dagligen – var det viktigt att konsten inte fick bidra till ljudvolymen. Men den fick inte heller be om ursäkt för sig. Det var ju faktiskt barnens berättelser den hade äran att förmedla, och den fick inte bli så tyst att det inte hördes vad den sa.

 

De många berättelserna samlades inom symboler, så att allt viktigt rymdes. Formerna som växer fram ur väggen i lager på lager är stora men lugna, och bjuder in till beröring. Färgerna är modiga men inte gapiga.

 

Resultatet är en karta av Vegby, där barnens berättelser är topografin.

 

Som ett tillägg till det vi kan se och känna på i det fysiska rummet, jobbar vi med lager av berättelser genom Augmented Reality och fantasieggande animerade tillägg som ger objekten ytterligare liv. En QR-kod leder fram till en digital upplevelse av konsten, som skolans barn och vuxna kan utforska tillsammans.

 

Verket invigdes 23 september 2024.

 

 

 

Minimera

Vi i Vegby

Konstnärlig Gestaltning x 2

Vi i Vegby

Konstnärlig Gestaltning x 2

I samarbete med eleverna på Vegby skola, utifrån undersökningar av barnens platser, skapades två konstnärliga gestaltningar. Förundersökningen ägde rum våren 2023, när Studio Goja jobbade tillsammans med alla elever på skolan, mitt under den pågående renoveringen av skolbyggnaden.

 

Barnens berättelser om sina platser blev grunden till en gedigen kartläggning av en liten by som annars inte gör mycket väsen av sig. På Wikipedia går att läsa att orten ligger vid Sämsjön, och huserar landets minsta rondell. Men i barnens vittnesmål ryms hemliga stigar, mötesplatser, minnen av soligt och roligt blandat med förfärligt och besvärligt. Regnbågar och taggbuskar möts i en komplext fascinerande bild av ett hem.

 

Historier, anekdoter, tips och geografikunskaper samlades i publikationen Vi i Vegby. Elevernas grundläggande arbete togs upp på nytt under våren 2024, när klass 3-4 gick på djupet med vad de två gestaltningarna skulle förmedla. Vad vill konsten säga?

 

Det blev två verk.

 

I skolans matsal hänger

Den är inte perfekt, men den är vårt hem.

Material: 12mm digitaltryckt och formfräst plywood.

 

I parken står det lekbara verket

och här finns allt vi behöver

Material: 3mm formbockad och pulverlackerad plåt på betongfundament.

 

De båda verken är uppförda på uppdrag av Ulricehamns kommun.

 

Ulricehamns kommun logo

 

 

Minimera

STADSLEKVETARNA

Delaktighet i undersökande design

STADSLEKVETARNA

Delaktighet i undersökande design

Hur fungerar staden egentligen för barn? Var leker de? Finns det ens plats för lek i stadsmiljön och vilka vet bäst om detta? Barn såklart. 

 

Stadslekvetarna vill belysa barns geografi och synliggöra ett barnperspektiv i idén om stadens utformning. Projektet bestod av träffar med en arbetsgrupp sammanställd av kreatörer i åldrar mellan 3 och 12 år. Vi arbetade runt temat lek i staden med kreativa workshops, stadsvandringar och museumbesök. Materialet som formades då sammanställdes till en utställning på Frilagrets Konsthall i Göteborg.

 

Tack till våra underbara Stadslekvetarna: Julia, Jonathan, Allan, Sonja, Karin, Nils, Erik, Stina, Agnes, Ester och Tara!

Projektet utfördes med stöd från Kulturnämnden via Kultur i Väst.

Minimera

REBUS

Delaktighet

REBUS

Delaktighet

Hur kan barn och unga vara med och forma sin förskole- och skolmiljö? Hur kan alla bli delaktiga?

 

REBUS är ett internationellt projekt som Göteborgs Stads lokalförvaltningen är projektledare för, med Kultur i Väst som samarbetspartner. Utgångspunkten i REBUS projektet är barn och ungas förslag och delaktighet i arbetet med förbättringar av den fysiska miljön.

 

Studio Goja anlitades för att genomföra flera stycken REBUS projekt på förskolor i olika stadsdelar i Göteborg. Tillsammans med barn inventerades förskolegården som den är och används, för att sedan jobba med förslagsarbete. Barnens idéer och åsikter om gården togs vidare till lokalförvaltningen som genomförde förändringarna som barnen önskade sig.

Minimera

GAMLESTADEN

Delaktighet

GAMLESTADEN

Delaktighet

Hur rör barn sig i stadsdelen Gamlestaden i Göteborg? Vilka platser tar de sig till, på egen hand/med föräldrar/sina vuxna? Vad tycks om dessa platser? Vilka är viktiga, roliga, farliga, tråkiga?

 

Studio Goja blev tillfrågade av Stadsbyggnadskontoret, Trafikverket och Göteborgs Kulturförvaltningen att genomföra ett dialogprojekt med barn på Gamlestadskolan. Det planerades stora förändringar i stadsdelen och barnen var med i en barnkonsekvens-analys som del av byggprocessen. Vi fokuserade på hur barnen rör sig i stadsdelen och slutsatsen överlämnades till Stadsbyggnadskontoret för att vara del av deras detaljplan över området.

Minimera

HEJ TYNNERED

Delaktighet

HEJ TYNNERED

Delaktighet

Vad kan du berätta om din egen plats? Vad är viktigt för beslutsfattare att känna till om din stadsdel? Barn & unga delar med sig av expertis, erfarenheter, rädslor, drömmar och visioner.

 

På förfrågan från Göteborgs Stad utförde Studio Goja ett dialogprojekt med barn och unga i stadsdelen Tynnered. Utvecklingen av stadsdelen ska ta hänsyn till de barn och unga som bor och går i skolan i området. Vi träffade flera klasser och fritidsgrupper och de unga berättade om sina platser, var de umgås, vilka platser de undviker och varför, om sin skolväg, tankar och visioner.

 

Projektet resulterade i ett magasin till deltagarna samt en rapport till beslutsfattarna. Skicka ett mejl till hej@studiogoja.se för att ta del av dessa. 

Minimera

FÖRR I TIDEN

Skapande Skola

FÖRR I TIDEN

Skapande Skola

Förr i tiden kan ju vara när dinosaurierna levde, eller för hundra år sen, eller när ni gick på förskolan.

 

I detta Skapande Skola projekt genomförde vi en lekfull minnesutgrävning tillsammans med klass F-3 på Gällstads skola.

 

Projektet ligger som ett underlag inför utsmyckning av den nya förskola som kommer att byggas och ingå i samverkanshuset i Gällstad. Målet är att barnens material kommer kunna fungera som inspiration och kunskapsbas för den eller de konstnärer som så småningom kommer att få uppdraget.

 

Skicka ett mejl till hej@studiogoja.se för att ta del av projektpresentationen.

Minimera